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Facultad de Filosofía y LetrasFacultad de Filosofía y Letras

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Proyectos de Investigación

Developing an annotated corpus of learner English for pedagogical application
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Desarrollo de un corpus de aprendices de inglés anotado con fines pedagógicos

The TREACLE project aims to analyse a corpus of essays by Spanish learners of English to profile what the students can do at each level of proficiency, and apply these profiles to redesigning the grammar teaching curriculum. The project also intends to apply the profiles to web-based teaching of English.

Application of new technologies to the teaching and learning of courses Literature and Culture of the English-speaking countries: Literatures of Modernism and Postmodernism
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Aplicación de las nuevas tecnologías a la enseñanza y aprendizaje de la materia Literatura y cultura de los países de habla inglesa: Literaturas de la Modernidad, literaturas de la Postmodernidad

Constructing and developing the grammaticon in a lexico-conceptual knowledge base. Implications for the development of applications in the field of human language technology and linguistic communication theory
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This project follows up on the latest research on the Lexical-Constructional Model (LCM), formulated by Ruiz de Mendoza and Mairal and on its implementation in the field of natural language processing through the FunGramKB knowledge base. FunGramKB consists of two main representation levels: the conceptual level and the linguistic level. The former comprises an ontology (a set of meaning postulates or microstructure), a cognicon (procedural knowledge or proto-macrostructures, which are an improved version of the traditional scripts), and an onomasticon (episodic knowledge or bio-structures). The latter, in turn, is made up of a lexicon, which incorporates grammatical information specific to each lexical item, a morphicon, which deals with inflectional morphology, and a grammaticon, which needs to be designed and populated and will thus be the object of the present project. The grammaticon will capture the properties that are specific to the most relevant constructional families in English on the basis of corpus data. Since the grammaticon is a new module in FunGramKB, it is still necessary to design its structure and to develop the metalanguage for each constructional type, which is an additional objective of the present project. Developing the grammaticon is essential in order to assess the computational capacity of the LCM, since the information in this module interacts with the data in the ontology and the associated lexica, which have already been designed and are in the process of being populated. We will thus design the architecture of this new module on the basis of the corresponding architecture of the LCM, and proceed to implement it computationally. Then we will populate the module with an inventory of constructions in English, counting on preliminary results from previous projects.

Development of an online learning system to improve the grammatical competence of students of English
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Con la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior, se hace imprescindible un incremento del aprendizaje autónomo del estudiante. El presente proyecto tiene como objetivo el desarrollo de una plataforma de aprendizaje de inglés basada en la web y que favorezca, precisamente, el aprendizaje autónomo del estudiante. Esta plataforma beneficiará a estudiantes de inglés en distintos grados de nuestras Facultades, si bien su creación está pensada en principio para los estudiantes de la Facultad de Filosofía y Letras. Pretendemos construir un sistema inteligente adaptativo de aprendizaje online que sirva para complementar la enseñanza tradicional que desarrollamos en nuestras clases de lengua inglesa. Pretendemos construir un sistema inteligente adaptativo de aprendizaje online que sirva para complementar la enseñanza tradicional que desarrollamos en nuestras clases de lengua inglesa. Construiremos un programa con una base de datos de oraciones (con posibles estructuras gramaticales y/o vocabulario) que proporcionará ejercicios al estudiante. El objetivo es que el programa observe los tipos de dificultades de competencia lingüística que exhibe un estudiante dentro del sistema y pueda proporcionarle ejercicios según sus necesidades en ese momento. Se crearán dos sistemas-web que interaccionan entre sí: a) Generación adaptativa de ejercicios: el sistema proporcionará a los estudiantes preguntas basadas en su nivel actual de inglés y adaptará su modelo del alumno basándose en las respuestas del estudiante. B) Sistema de retroalimentación para el estudiante: el software tendrá la capacidad de informar sobre las áreas de gramática en las que el estudiante se está quedando rezagado con respecto a su nivel de competencia y que, por tanto, sería más aconsejable estudiar. La retroalimentación al estudiante podría incluir enlaces a una biblioteca virtual (temas de estudio).

Narración, discurso y cognición: estudio socio-cognitivo y contrastivo inglés - castellano
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Este proyecto tiene como objeto el estudio interdisciplinar e integrador de narraciones naturales (orales y escritas) en inglés y castellano dentro del marco de las teorías socio-cognitivas del lenguaje. Este es un modelo lingüístico que permite integrar el componente cultural en la explicación de las diversas dinámicas discursivas. Mediante el estudio empírico de datos textuales procedentes de un corpus lingüístico de lenguaje natural, se describirán las variaciones que se producen en diferentes sistemas, con el fin encontrar patrones recurrentes y explicar al tiempo las particularidades de uso en las diferentes lenguas. Para ello, llevaremos a cabo un estudio teórico contrastivo de las narraciones en ambas lenguas que integre lengua, cognición y cultura, al tiempo que estudiaremos el modo en que este análisis se puede aplicar a (1) las estrategias discursivo-narrativas características de las lenguas y culturas castellana e inglesa, (2) los procesos de adquisición y el desarrollo de este tipo de discurso en sujetos nativos y no nativos, (3) el estudio de narraciones orales en el discurso multimodal y (4), la expresión no verbal de estrategias narrativas en la lengua de señas.

Teaching resources for the course "Comprensión y Expresión Oral y Escrita" (English)
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El presente proyecto responde a una necesidad acuciante que hemos advertido durante la docencia de la asignatura 17270-Comprensión y Expresión Oral y Escrita (inglés), que se está impartiendo por primera vez durante el segundo semestre del curso 2010-2011. El equipo docente está utilizando una metodología muy práctica que está siendo muy bien recibida por parte de los alumnos. Tal y como está concebida la asignatura por los docentes actuales, no se realiza examen final y la evaluación tiene en cuenta el trabajo de clase y los trabajos que los alumnos tienen que entregar o realizar (cartas formales, currículum vitae, informes, entrevistas, etc.). Para conseguir los objetivos de la asignatura, se trabaja mucho en grupo en clase, pero consideramos que debemos proporcionar un mayor número de recursos didácticos online para que los estudiantes practiquen más para poder producir buenos textos. El objetivo de este proyecto es, por tanto, explorar distintos tipos de recursos didácticos y desarrollar una serie de recursos didácticos adecuados a los objetivos de la asignatura y que permitan a los estudiantes trabajar de forma autónoma fuera de las horas de contacto con el profesor. Estos recursos didácticos incluirán: ejercicios para asentar los conocimientos que se estudian en la asignatura, ejemplos variados de los tipos de textos que los estudiantes tienen que comprender y producir (textos escritos, textos orales en video y audio), ejercicios de corrección de los textos (estructura, tono, formato), wikis para realizar trabajo colaborativo, así como enlaces útiles. Al constar la asignatura de contenidos muy prácticos para cualquier persona que pueda necesitar comunicarse en inglés, consideramos que los recursos didácticos que se desarrollen podrían ser de utilidad para muchos de los estudiantes de nuestra universidad que se quieran mover en el futuro en un ámbito internacional para el que necesiten comunicarse en inglés. Si se consigue desarrollar unos materiales didácticos de calidad, el equipo de trabajo estaría dispuesto a hacerlos disponibles a través de una plataforma de e-learning abierta para todos los estudiantes de la UAM.

The discourse and the representation of space as a determining factor, transforming and creating body and gender identities, in Anglo-American and Canadian literature and theatre -from the end of the 20th century to the present
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El discurso y la  representación del espacio como factor determinante, transformador y creador del cuerpo y de la identidad genérica en la literatura y el teatro anglo-norteamericano contemporáneo

The interpersonal function of language in CLIL secondary education: analysis of a spoken and written corpus
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La función interpersonal del lenguaje en contextos AICLE en Educación Secundaria: análisis de un corpus oral y escrito

Content and Language Integrated Learning, or CLIL, is the term used for the European version of bilingual education, an approach to foreign language learning which is extending rapidly in Spain. The UAM-CLIL research project has been designed to respond to the need for information on this new teaching/learning situation, as it is being implemented in our local state secondary schools. The project started in the academic year 2005-06, and since that year we have collected spoken and written data from CLIL classes, following the same students throughout the four years of obligatory secondary education (ESO) in Social Sciences, focusing especially on History.

By recording examples of classroom interaction on topics from the social science syllabus, and analysing the spoken and written production of the students, as well as the teachers’ language as they organized and ran the sessions, the aim of the project has been to identify the linguistic needs of learners at this level in this subject area. After analyzing different aspects of the representation of content in the language of these classes, the latest project focuses on the use of interpersonal language. Both strands of empirical work contribute to the continuing research effort to establish a conceptual base for the widespread but under-theorized phenomenon of CLIL.

UAM-TELNETCOM Telecollaborative Networks for Key Competence Development in Higher Education
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Telecollaboration (also known as virtual collaboration, online collaboration or computer supported collaborative learning) is an innovative teaching-learning method that involves online interaction with fellow learners using ICT tools, developing online documents jointly and completing collaborative project work using online resources and tools. On this page you will find information about the work the Universidad Autónoma de Madrid’s TELNETCOM research group is carrying out, about the corpus we have collected in English, American and Spanish Universities and about the research we are currently carrying out regarding the integration of telecollaboration to develop key (transversal or generic) competences in Higher Education.

Description of objectives

Telecollaboration refers to the application of online communication tools to bring together learners with the aim of developing their base knowledge and competences through collaborative tasks and project work. Implementing telecollaboration world-wide entails engaging students in international communication and collaboration with partners of different cultures and in distant locations with the aim of developing both language skills and intercultural competence. Research has also shown the potential of this activity for developing learner autonomy, pragmatic aspects through social relationships and multiple literacies.

The UAM-TELNETCOM research project has been designed to respond to the need for information on this new teaching/learning method as it is being implemented in Higher Education. The project started in the academic year 2005-06, and since that year we have collected spoken and written data from a variety of universities that include Universidad Nebrija, Universidad Carlos III, Universidad Autónoma de Madrid, Trinity College Dublin, Dublin City University, The Open University UK, Hogeschool Utrecht, University of Limerick, University of Massachussetts (Amherst), University of Hawaii and Columbia University.

 

By analyzing the data gathered from university lessons where telecollaboration is integrated, we intend to discover the impact it has on the development of key competences for lifelong learning. These competences include the use of the foreign language, digital competences, learning to learn competences, social competences, sense of initiative and entrepreneurship and cultural awareness.

 

 

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