Las Asociaciones Estratégicas tienen por objeto apoyar el desarrollo, la transferencia o la implementación de prácticas innovadoras y la ejecución de iniciativas conjuntas de fomento de la cooperación, el aprendizaje entre iguales y el intercambio de experiencias a escala europea.
Se trata de una acción descentralizada de la Agencia Nacional SEPIE, dentro de la acción 2 del nuevo Erasmus+, cuyo objetivo es desarrollar, transferir y/o implementar iniciativas conjuntas innovadoras a nivel institucional, local, regional y europeo.
La asociación debe estar formada por un mínimo de 3 instituciones de 3 países del programa: países de la UE, junto con Islandia, Liechtenstein, Macedonia, Noruega, Suiza, Turquía.
Las Asociaciones Estratégicas deben tener como prioridad desarrollar el asesoramiento de competencias transversales y promuevan experiencias emprendedoras en educación, formación y trabajo para los jóvenes; promocionar el desarrollo de tecnologías de la información y conocimiento y la producción de “recursos educativos abiertos” en diversas lenguas europeas; facilitar la validación del aprendizaje formal y no formal y su permeabilidad en los itinerarios educativos.
Proyectos en los que participa la UAM:
Advanced Design of e-Learning Applications Personalizing Teaching to Improve Virtual Education
Objetivos:
Development of adaptive e-Learning tools which adapt themselves according to the level of the users.
Development of gamification techniques for e-Learning platforms in order to increase interest and decrease drop-out rates.
Investigation and development of new methodologies.
Implementation of these techniques in concrete online platforms.
Fecha inicio: septiembre 2017
Duración: 36 meses
Universidades socias:
Universidad Autónoma de Madrid (coordinator)
European University College Association
Fundacio Eurecat
Jyvaskylan University
Jiménez Puertas Asesoría de Empresas S.L.
UC Limburg
Science for Fun (SCIENCE4FUN)
Fecha inicio: Septiembre 2018
Duración: 36 meses
Instituciones participantes:
Oferta de contrato técnico de proyecto: ver Área de descargas
Boosting Employability and Empowering Social Engagement in High Education through Pro Bono (BEESE)
Descripción: The BEESE Pro Bono Project is a European Strategic Partnership between NGO’s working in the field of promoting pro bono and professional volunteering and Higher Education Institutions.
This project aims to announce, promote and consolidate pro bono practices in students in European Universities and to strengthen links between Higher Education Institutions, NGO’s and enterprises.
Fecha inicio: septiembre 2018
Duración: 35 meses
Universidades socias:
Önkéntes Központ Alapítvány - Volunteering Hungary - Centre of Social Innovation (Hungría) - coordinator
Pro Bono Lab (FR)
Work for Social, (ES)
Time Heroes Foundation (BG)
Universidad Autónoma de Madrid (ES)
University of National & World Economy (BG)
Junior Consulting Sciences Po (FR)
Universidade do Porto (PT)
Óbudai Egyetem (HU)
Nota de prensa (en área descargas)
Oferta de contrato de técnico Proyecto (en área descargas)
Erasmus Skills
Objetivos:
Research on learning outcomes of the mobility period by identifying the skills acquired •Implementation of individual evaluation questionnaires (before, during, after mobility) for students. Delivery of a post-mobility certificate based on the self-assessment.
Creation of recommendations during the mobility to maximize the chances for an interesting learning curve.
Blended training on skills and European values
Integration of findings in the Erasmus + app
Fecha inicio: septiembre 2018
Duración: 36 meses
Universidades socias:
Universidad Autónoma de Madrid (coordinator)
Ghent University
Aristotle University of Thessaloniki
Expertise in Labour Mobility
Erasmus Student Network
European University Foundation
Oferta de contrato de técnico Proyecto: (en área descargas)
2018-1-PL01-KA201-051080
Fecha inicio: Octubre 2018
Duración: 36 meses
Descripción: BRITEC proposes introducing the Citizen Science (CS) approach in schools as a way of engaging pupils in research practices. CS is a relatively new way of conducting scientific research, by enlisting the support of ordinary citizens into the collection and interpretation of large amounts of data. BRITEC aims to offer teachers and researchers from throughout Europe the tools and training to bring research into classrooms by engaging pupils in the processes of scientific research (from helping formulate research questions to collecting and analysing information and drawing pertinent conclusions).
Instituciones participantes:
Institute of Geophysics-Polish Academy of Sciences (Polonia). Coordinador
Universidad Autónoma de Madrid
Ibercivis http://www.ibercivis.es/
GFOSS-Open Technologies Alliance (Grecia)
KU-Leuven (Bélgica)
European Schoolnet-STEM working group (Bélgica)