RECURSOS SOBRE EVALUACIÓN DEL PROFESORADO NO UNIVERSITARIO

F. Javier Murillo

Documentos

Arregui, P. (2000). Estándares y retos para la formación y desarrollo profesional de los docentes. Ponencia presentada en el I Congreso Internacional de formación de Formadores. Agosto. Cuzco, Peru.

Barrett, J. (1986). The Evaluation of Teachers. ERIC Digest 12.

Berk, R.A. (2005). Survey of 12 Strategies to Measure Teaching Effectiveness. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 17(1), pp. 48-62.

Blanco, E., Pacheco, J.A. e Silva, B. (1988). Avaliação do Professor. Revista Portuguesa de Educação, 1(2), pp. 89-102.

Braun, H.I. (2005). Using Student Progress To Evaluate Teachers: A Primer on Value-Added Models. Princeton, NJ: ETS.

Boyd, R.T.C. (1989). Improving Teacher Evaluations. ERIC Digest No. 111.

Bretel, L. (2002). Consideraciones y propuestas para el diseño de un sistema de evaluación del desempeño docente en el marco de una redefinición de la carrera magisterial. presentada en el Taller Internacional sobre Carrera Magisterial “Educación para la democracia. Lineamientos de Política Educativa 2001 – 2006”, Lima (Perú).

Chiroque, S. (2006). Evaluación de desempeños docentes. Informe nº45. Quito: Instituto de Pedagogia Popular.

Cochran-Smith, M. (2001). Constructing outcomes in teacher education: Policy, practice and pitfalls. Education Policy Analysis Archives, 9(11).

C.P.R.s - E.O.E.P.s - S.I.T.E. (1997). Guía para la reflexión y la evaluación de la propia práctica docente. Badajoz: Demarcación nº 3 de Badajoz.

Dunkin, M.J. (1997). Assessing teachers' effectiveness. Issues in Educational Research, 7(1), pp. 37-51.

Dwyer, C.A. (1997). Evaluación de los maestros. En CIDE, Evaluación y reforma educativa. Opciones de política (pp. 187-222). Santiago de Chile: CIDE.

Ellett, C.D. y Teddlie, C. (2003). Teacher Evaluation, Teacher Effectiveness and School Effectiveness: Perspectiver from USA. Journal of Personnel Evaluation in Education, 17(1), pp. 101-128

Emary, C.R., Kramer, T.R. y Tian, R.G. (2003). Return to academic standards: a critique of student evaluations of teaching effectiveness. Quality Assurance in Education, 11(1), pp. 37-46.

Faith S. (2001). Through the Looking Glass: Teacher Evaluation Through Self-Reflection. International Electronic Journal For Leadership in Learning, 5(18).

Fuentes Medina, M.E. y Herrero Sánchez, J.R. (1999). Evaluación docente: Hacia una fundamentación de la autoeveluación. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado 2(1).

Glass, G.V. (2004). Teacher Evaluation. Policy Brief. Tempe, AZ: Arizona State University.

Glass, G.V. y Martinez, B.A. (1993). Politics of Teacher Evaluation. Paper commissioned by the Center for Research on Accountability and Teacher Evaluation, Western Michigan University. Presented at its Cross-cutting Theory Conference, June 4-6.

Goldhaber, D. (2003). Teacher Quality and Student Achievement. ERIC Clearinghouse on Urban Education.

Goldhaber, D. y Anthony, E. (2004). Can Teacher Quality Be Effectively Assessed?

Goldrick, L. (2002). Improving Teacher Evaluation to Improve Teaching Quality. Issue Brief. NGA Center for Best Practices.

González Muñoz, C. (dir.) (1995). Evaluación del profesorado de educación secundaria. Análisis de tendencias y diseño de un plan de evaluación. Madrid: CIDE.

Gutiérrez-Santander, P., Morán-Suárez, S. y Sanz-Vázquez, I. (2005). Estrés docente: elaboración de la escala ed-6 para su evaluación. Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 11 (1).

Isaacs, J.S. (2003). Study of teacher evaluation methods found in select Virginia secondary public schools using the 4x4 model of block scheduling. Tesis doctoral. Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University

Halverson, R. y Clifford, M. (2004). Evaluation in the wild: A distributed cognition perspective on teacher assessment. Paper presented at the 2004 University Council of Educational Administration Annual Conference, Kansas City, MO.

Halverson, R., Kelley, C. y Kimbal, S. (2004). Implementing Teacher Evaluation Systems: How Principals Make Sense of Complex Artifacts to Shape Local Instructional Practice. En W.K. Hoy and C. G. Miskel (Eds.), Educational Administration, Policy and Reform: Research and Measurement Research and Theory in Educational Administration, Volume 3. Greenwich, CT.: Information Age Press.

Hughes, V.M. (2006). Teacher evaluation practices and teacher job satisffaction. Tesis doctoral. Faculty of the Graduate School University of Missouri-Columbia.

Mizala, A. y Romaguera, P. (2004). El sistema nacional de evaluación del desempeño docente (SNED) en Chile. En VVAA, Maestros en América Latina: nuevas perspectivas sobre su formación y desempeño. Santiago de Chile: PREAL-BID.

Murillo, F.J. (2006). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Una panorámica de América y Europa. Santiago de Chile: UNESCO.

NES (1995). Perspectives in Teacher Certification Testing. Amherst, MA: National Evaluation Systems.

NES (2004). What Is a Qualified, Capable Teacher?. Amherst, MA: National Evaluation Systems.

Pearlman, M. (2004). Evaluando la práctica profesional de los maestros. En VVAA, Maestros en América Latina: nuevas perspectivas sobre su formación y desempeño. Santiago de Chile: PREAL-BID.

Peterson, K,.D., Kelly, P. y Caskey, M (2006). Consideraciones éticas para los profesores en la evaluación de sus colegas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), pp. 317-326.

RAND (2004). The Promise and Peril of Using Value-Added Modeling to Measure Teacher Effectiveness. Research Brief. Santa Mónica, CA:RAND.

Rebell, M.A. (1991). Teacher Performance Assessment: The Changing State of the Law. Journal of Personnel Evaluation in Education, 5, pp. 227-235.

Rennert-Ariev, P. (2005). A theoretical model for the authentic assessment of teaching. Practical Assesment, Research and Evaluation, 10(2).

Rue, J. (1999). La autoevaluación de los equipos docentes, una estrategia de mejora cualitativa de la escuela. Educar, 24, pp. 71-87.

Sawa, R. (1995). Teacher Evaluation Policies and Practices. A summary of a doctoral thesis. SSTA Research Centre Report #95-04.

Schulmey, A. (2004). Estado actual de la evaluación docente en trece países de América Latina. En VVAA, Maestros en América Latina: nuevas perspectivas sobre su formación y desempeño. Santiago de Chile: PREAL-BID.

Stake, R.E. (1998) Teacher evaluation. Research Report No. CRAME 98-01. Edmonton, AB: University of Alberta, Centre for Research in Applied Measurement and Evaluation.

Tenti, E. (2002). Los docentes y la evaluación. Documento presentado en el Seminario Internacional La dimensión política de la evaluación e la calidad educativa en América Latina. Santiago de Chile: MINEDUC-IIPE/UNESCO.

Thum, Y.M. (2004). Measuring Progress Toward a Goal. Estimating Teacher Productivity Using a Multivariate Multilevel Model for Value-Added Analysis. Sociological Methods & Research, 32 (2), pp. 153-207.

Valdés, H. (2000). Evaluación del desempeño docente. Encuentro Iberoamericano sobre evaluación del desempeño docente. Ciudad de México, 23 al 25 de mayo.

Weiss, E.M. y Weiss, S.G. (1998). New Directions in Teacher Evaluation. ERIC Digest.

White, B. (2004). The Relationship Between Teacher Evaluation Scores And Student Achievement: Evidence from Coventry, RI. Comunicación presentada en Educational Research Association annual conference, April 12-16, San Diego.

Wright, S.P., Horn, S.P. y Sanders, W.L. (1997). Teacher and Classroom Context Effects on Student Achievement: Implications for Teacher Evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 11, pp. 57-67.

Xu, Y. (2004). Teacher Portfolios: An Effective Way To Assess Teacher Performance and Enhancce Learning. Childhood Education, 80(4), pp. 198-201.

Zimmerman, S. y Deckert-Pelton, M. (2003). Evaluating the evaluators: Teachers' perceptions of the principal's role in professional evaluation. National Association of Secondary School Principals. NASSP Bulletin, 37(636), pp. 28-37.

 

Asociaciones y Centros de investigación

Recursos digitales

Manuales

Página revisada y actualizada el 3 de junio de 2007

© F. Javier Murillo. Universidad Autónoma de Madrid