Shakespeare, Historia del Teatro, Historia Social y Cultural, Estudios Culturales, Humanidades Digitales, Estudios de Género, Literatura Comparada, Renacimiento, Barroco
Grado en Estudios Ingleses
17240 Introducción a la Literatura Inglesa / Introduction to English Literature
17288 Del Medievo al Renacimiento en la Literatura Inglesa / From the Middle Ages to the Renaissance in English Literature
17293 Del Renacimiento al Barroco en la Literatura Inglesa / From Renaissance to Baroque in English Literature
Máster en Estudios Literarios y Culturales Británicos
32339 Lectura, Discurso, Práctica / Reading, Discourse, Practice
Libros
Playgrounds: Urban Theatrical Culture in Shakespeare’s England and Golden Age Spain, London & New York: Routledge (2023)
Artículos Científicos
“Measuring Protagonism in Early Modern European Theater: A Distant Reading of the Character of Sophonisba”, Comparative Drama58.3 (2024), pp. 367-390
“The Playhouse Effect: John Webster, Deixis and Story-Telling in the Theatres of Jacobean London”, Atlantis: Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies 46.1 (2024), pp. 1-16
“Explorando la presencia de personajes femeninos en la comedia en tiempos de Lope de Vega desde las Humanidades Digitales”, Hipogrifo: revista de literatura y cultura del Siglo de Oro 11.1 (2023), pp. 39-54
“Las Humanidades Digitales y la redefinición del canon teatral del Siglo de Oro”, Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo XCVII.1 (2021), pp. 115-134
“Playing Gender: Toward a Quantitative Comparison of Female Roles in Lope de Vega and Shakespeare”, Bulletin of the Comediantes 71.1 (2019)
“‘A Broken Voice’: Iconic Distress in Shakespeare’s Tragedies”, Anglia. Journal of English Philology / Zeitschrift für Englische Philologie 137.1 (2019), pp. 33-52
“A Day in the Life: The Performance of Playgoing in Early Modern Madrid and London”, Bulletin of the Comediantes 70.2 (2018), pp. 111-128
“Comparing the Commercial Theaters of Early Modern London and Madrid”, Renaissance Quarterly 71.2 (2018), pp. 610-644
“From Directions to Descriptions: Reading the Theatrical Nebentext in Ben Jonson’s Workes as an Authorial Outlet”, SEDERI 27 (2017), pp. 7-26
“Before the Madness: Hamlet’s Ophelia as an Unsung Revenge Tragedy Heroine”, Shakespeare Seminar 13 (2015), pp. 15-26
Capítulos de Libro
“Figuring Ineloquence in Late Sixteenth-Century Poetry” in Zenón Luis Martínez (ed.), Poetic Theory and Practice in English Renaissance Verse: Unwritten Arts (Edinburgh: Edinburgh University Press, 2023)
“¿Qué es un teatro? A vueltas con los corrales de comedias y sus coetáneos ingleses” in Moisés R. Castillo (ed.), “La vida como obra de arte”: Essays in Memory of John Jay Allen (Newark DE: Juan de la Cuesta, 2021), pp. 73-90
“Gente de la Parroquia: identidad social del barrio teatral en el Madrid del Siglo de Oro” en Fernando Andrés Robres, Mauro Hernández Benítez y Saúl Martínez Bermejo (eds.), Mirando desde el puente. Estudios en homenaje al profesor James S. Amelang (UAM Ediciones, 2019), pp. 357-366.
Reseñas de Libros
“Javier Lorenzo, Space, Drama, and Empire: Mapping the Past in Lope de Vega’s Comedia (Lewisburg PA: Bucknell University Press, 2023)”, Hispanic Review 93.1 (2025), pp. 133-136
“Pamela Allen Brown, The Diva’s Gift to the Shakespearean Stage: Agency, Theatricality and the Innamorata (Oxford: Oxford University Press, 2021)”, Bulletin of the Comediantes 75.1 (2024), pp. 131-133
“Dian A. Fox, Hercules and the King of Portugal: Icons of Masculinity and Nation in Calderón’s Spain (Lincoln: University of Nebraska Press, 2019”, The Sixteenth Century Journal 53.1 (2022), pp. 279-280
“M.A. Katritzky and Pavel Drábek (eds.), Transnational Connections in Early Modern Theatre (Manchester: Manchester University Press, 2018)”, Shakespeare Jahrbuch 158 (2022), pp. 221-223
“Lope de Vega, Castelvines y Monteses [dir. Sergio Peris-Mencheta] (Madrid: Compañía Nacional de Teatro Clásico, 17.04.2021)”, Teatro Magazine (24.07.2021)
“Nadia Thérèse Van Pelt, Drama in Medieval and Early Modern Europe: Playmakers and Their Strategies (London: Routledge, 2019)”, Renaissance Quarterly 74.2 (2021), pp. 687-688
“Teatro Clásico Español [www.cervantesvirtual.com/portales/teatro_clasico_español]”, Early Modern Digital Review3.4 and Renaissance and Reformation / Renaissance et Réforme 43.4 (2020), pp. 272-275
“Barbara Fuchs (ed.) and G.J. Racz (trans.), The Golden Age of Spanish Drama (New York: Norton, 2018)”, The Sixteenth Century Journal 51.3 (2020), pp. 868-870
“César Domínguez (ed.), 1616: Anuario de la Literatura Comparada, nº7 ‘Comparando los Intraducibles’ (2017)”, Hermēneus 22 (2020), pp. 485-489
“Henry W. Sullivan, Tragic Drama in the Golden Age of Spain: Seven Essays on the Definition of a Genre (Kassel: Reichenberger, 2018)” en Renaissance Quarterly 73.1 (2020)
“Félix Lope de Vega, Comedias Parte XVII. Edición crítica de Prolope [eds. Daniele Crivellari and Eugenio Maggi] (Madrid: Gredos, 2018)” en Bulletin of the Comediantes 71.2 (2019)
Proyectos de Humanidades Digitales
· Rolecall: A Database of Characters in Early Modern European Theatre (http://www.rolecall.eu)
· SdOCORRALES: Corrales de Comedias del Siglo de Oro (http://www.sdocorrales.com)
Facultad de Filosofía y Letras · C/ Francisco Tomás y Valiente 1 · Universidad Autónoma de Madrid · 28049 Madrid · Contacto: +34 91 497 43 54 · informacion.filosofia@uam.es · Web:webmaster.filosofia@uam.es